Van feedback naar gesprek

speech bubbleFeedback geven is geen vrijbrief voor: ‘mijn deur staat altijd open voor kritiek’. Feedback kan goed werken, maar wel in een ‘professionele dialoog’. In deze blog lees je wat er mis kan gaan bij feedback geven. We geven aan wat een professionele dialoog is en wat de voordelen daarvan zijn ten opzichte van het geven van feedback.

Wat er mis kan gaan bij feedback geven

  • De ontvanger beschouwt de feedback al snel als kritiek.
  • Je hebt het gevoel dat je in de hoek gezet wordt doordat meVingerwijzingn met de deur in huis valt met een oordeel.
  • De feedback wordt los gezien van de context of het hogere doel waarin je het bekritiseerde gedrag vertoont.
  • Als de relatie al breekbaar is, werkt de feedback als olie op het vuur.

Dus pas op voor relatie-inflatie door feedback die overkomt als een oordeel.

Feedback geven met de professionele dialoog

Wat nodig is, is een veilige aanpak voor het geven en ontvangen van persoonlijke feedback. In essentie een gesprek waarin je onderzoekend en op het juiste niveau de feedback geeft, Vier ingrediënten van samenwerkingontvangt en samen oplossingen vindt. In het model het wiel van krachtig samenwerken van Gunilla Blijsie dat wij samen regelmatig toepassen in teams en groepen wordt dit ‘de professionele dialoog’ genoemd.

Wat is een professionele dialoog?

  • Je neemt een onderzoekende houding aan, waarbij je zo neutraal mogelijk blijft. Je onderzoekt door alleen vragen te stellen. “Ik zag jou dit of dat doen, wat is de achtergrond van jouw handelen?”
  • Hebben de betrokkenen hetzelfde doel voor ogen? Want discussiëren op het niveau van oplossingen kan snel leiden tot conflict, dus stel het hoger liggende doel centraal en toets of jij en je gesprekspartner wel hetzelfde doel voor ogen hebben;
  • Vervolgens is het de kunst om vragen te stellen, en OMA nog even thuis te laten (Oordelen, Mening en Advies geven) en ANNA vaker mee te nemen (Altijd Navragen, Nooit Aannemen). Want vragen stellen geeft letterlijk gespreksruimte: de ruimte die de luisteren (Medium)ontvanger nodig heeft om te ontvangen en te verwerken met een gevoel van respect.
  • Als dit goed gaat, ben je in staat om aan een gezamenlijke oplossing te werken. Een compacte formule van verandermanagement die ik regelmatig hanteer is: I * A = R: Inhoud maal Acceptatie is Resultaat. Daarover gaat faciliteren ook: om met elkaar te komen tot geaccepteerde en gedragen inzichten en resultaten.

Er kunnen zich dankzij een goede professionele dialoog magic moments voordoen. Momenten van ‘ontdekking’, van: “Oh, zit dat zo!” Nieuwe inzichten en het gevoel nader tot elkaar te komen.

Dus: maak de beweging van oordeel naar onderzoek. 

Dialoog draagt bij aan vitaliteit in teams en organisaties 

De energie kan weer gaan stromen als mensen onderling of in teams meer aandacht zouden besteden aan een professionele dialoog. Hiermee bereik je uiteindelijk meer vitaliteit op alle niveaus in de organisatie.

Is dit lastig?

In alle eerlijkheid: ja, niets menselijks is ook mij vreemd. Hoe gauw je het oordeel in schiet… Dit is echt een valkuil. Mijn tip: ga het gesprek aan vanuit een onderzoekende houding. Van feedback naar gesprek.

Eén van de activiteiten van Hartelijk Gefaciliteerd is teamontwikkeling en -coaching. Daarnaast trainen wij anderen in het vak van teamcoach via onze masterclass teamontwikkeling. Wij ontwerpen en begeleiden interactieve bijeenkomsten. Voor onze overige trainingen en activiteiten verwijs ik naar onze site. Wil je ons nader leren kennen? Kom naar een inspiratiesessie op onze traininglokatie in Nijkerk.

Laat ons hieronder weten wat je van dit artikel vindt.

 

Laat wat van je horen

*