Crowdsourcing is het online raadplegen of betrekken van een grote groep mensen, de crowd. Crowdsourcing is enorm in opkomst. Steeds meer organisaties zien kansen in het online betrekken van een grote groep mensen om sneller, beter en goedkoper hun bedrijfsdoelstellingen te kunnen realiseren. Klinkt interessant, maar misschien ook wat vaag. Want waar kun je crowdsourcing als organisatie of zelfstandig ondernemer nou eigenlijk voor inzetten?
Crowdsourcing: wat is dat?
De term crowdsourcing roept in eerste instantie soms verwarring op: ‘Oh, dus jij duikt bij concerten de menigte in!’ Of mensen denken aan het funden van start-ups met behulp van de crowd (crowdfunding). Dit laatste komt al meer in de buurt, maar is niet hetzelfde als crowdsourcing. Crowdsourcing is het online benutten van de kennis, kunde of creativiteit van een grote groep mensen.”
Om een indruk te geven van de diversiteit aan mogelijkheden een paar opvallende en inspirerende voorbeelden op een rijtje.
Een voorbeeld: Sparta’s zoektocht naar ideeën voor vernieuwende fietsonderdelen
Kinderfietsenmerk Loekie, onderdeel van Sparta, was op zoek naar nieuwe fietsonderdelen die de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid van hun kinderfietsen zouden verhogen én tegelijkertijd de herkenbaarheid van de Loekie-fietsen moest vergroten. Zij vroegen studenten en young professionals om online met hen mee te denken via het Nederlandse crowdsourcing platform Battle of Concepts (pdf).
Binnen een paar weken kreeg Loekie 72 ideeën voor vernieuwende fietsonderdelen binnen. Drie van deze ideeën zijn inmiddels succesvol in de markt geïntroduceerd. Eveline: “Mijn persoonlijke favoriet: de bagagedrager waarbij de middelste latjes zijn doorgebogen tot een halve maan, waardoor een bal voortaan goed achterop de bagagedrager blijft zitten om gevaarlijke situaties te voorkomen.”
Wat dit crowdsourcing-project krachtig maakte, is de frisse blik van duizenden jongeren die vooraf al aan hadden gegeven het gaaf te vinden om in competitieverband mee te denken met actuele uitdagingen. ‘De crowd’ van zo’n tien- tot twaalfduizend jongeren stond dus al te popelen om deel te nemen. Vervolgens werden deze jongeren daadwerkelijk de straat op gestuurd om te kijken hoe kinderen om gingen met hun fietsen. Al deze extra oren, ogen en creativiteit leverden interessante customer insights en product-ideeën op, die een medewerker van Loekie in zijn eentje vanachter zijn bureau niet bedacht had.
Crowdsourcing is daarmee een containerbegrip dat vele doelen kan dienen. Bijvoorbeeld: Een groep klanten die meedenkt over productverbeteringen. Programmeurs die organisaties via crowdtesting helpen om bugs uit hun website te halen. En wetenschappers die werkende oplossingen vinden voor scheikundige uitdagingen van bedrijven. Maar ‘de crowd’ die je aanspreekt kan ook een groep creatievelingen zijn die voor je op zoek gaan naar pakkende slogans en domeinnamen voor jouw onderneming, vormgevers die via online wedstrijden logo’s ontwerpen en burgers in politiek instabiele landen die via een online community informatie verstrekken over de veiligheid van de ruimte om hen heen.
Wil je nog meer aansprekende voorbeelden? Lees hier dan verder.
Speak Your Mind