Hoe ontstond Hartelijk Gefaciliteerd?

DSC07917We hadden een gezamenlijke passie, een droom en een gezonde ambitie. Er kwam een boek en toen het bedrijf. Hoe ging dat?

2000 We worden collega’s bij Logica Business Consulting. En ontdekken al snel dat een goede interactieve meeting veel op kan leveren in heel veel opzichten. Mits goed voorbereid en gefaciliteerd! Maar ja, hoe doe je dat nou goed? Onze gezamenlijke passie was ontdekt en een ontdekkingstocht begonnen. Met vallen en opstaan leerden we de kneepjes van het vak dat faciliteren bleek te heten.

2004 Onze interne Academy vroeg ons een training te ontwikkelen in het faciliteren. En op 5 november van dat jaar gaven we onze eerste training aan collega’s. Erg spannend, maar het ging goed! We merkten dat onze cursisten erg veel konden met wat ze bij ons leerden. Dat stimuleerde ons om door te gaan en ons continu te verbeteren. Inmiddels merken we dat dit proces nooit stopt.

Ondertussen deden we veel ervaring op in het faciliteren: van een korte meeting van een uurtje met drie mensen tot complete meerdaagse werkconferenties met zestig of meer deelnemers. En wat een resultaten leverde dit op voor onze opdrachtgevers!

2006 Door de zoveelste goeie feedback op de cursusreader keken we elkaar aan en zeiden: we gaan een boek schrijven. En het wordt niet zomaar een boek. Ons boek. In fullcolour, met checklist en dvd. Een nieuw avontuur was begonnen. We belden Kluwer, konden komen praten in Deventer. Na een intensief gesprek zeiden ze: goed idee, je krijgt een auteurscontract, ga maar schrijven. Oeps, toen moesten we wel! Het schrijven was begonnen.

2007 Na een intensief assessment door de International Association of Facilitators werden we Certified Professional Facilitators! Het was ook het jaar van het schrijven. We ontdekten wat het is om samen met passie aan een product te werken. Je leert elkaar zo echt kennen. We gingen voor kwaliteit. Betrokken uiteindelijk vijftien mensen om over onze schouders mee te kijken. We overschreden de ene na de andere door ons zelf gestelde deadline. Maar goed, zo bleef de druk wel op de ketel.

Inmiddels rondden we beide onze opleiding Sturen van Veranderingen in Organisaties bij het SIOO af. Dit verbreedde ons blikveld enorm, waardoor we nog beter workshops konden inzetten voor vele soorten verandertrajecten in organisaties.

champagne2008 Op 16 januari stuurden we een belangrijke mail naar Kluwer met het manuscript. Na drie weken in spanning te hebben gezeten kwam de eindredacteur terug met het resultaat: de definitieve tekst. Het opmaken kon beginnen. En… we moesten nu echt een titel kiezen. Het werd ‘Hartelijk Gefaciliteerd’, na een idee van Tineke Brackel, vriendin van Annet. We zijn haar eeuwig dankbaar.

En op 7 oktober van dat jaar was het feest! Met 120 collega’s, vrienden en familie vierden we tijdens een feestelijke boekpresentatie de introductie van het boek Hartelijk Gefaciliteerd.boekpresentatie7

We zijn dat jaar ook begonnen met het geven van open inschrijvingtrainingen.

2011 Wanneer ben je rijp voor het opzetten van je eigen bedrijf? In dit jaar voelden we het echt. We startten midden in de economische crisis onze business. De naam? Die lag voor de hand…

Het lukte om mooie klanten aan ons te binden. Vanuit ons bestaande netwerk en door de bekendheid die ons boek met zich meebracht. Daardoor konden, en kunnen we nog steeds, mooie dingen doen voor opdrachtgevers. We zetten de driedaagse opleiding Foundation of Facilitative Leadership op.

P10603962013 Op 7 oktober was het weer feest: vijf jaar Hartelijk Gefaciliteerd! En net op die dag gaven we een open training met een dikke overinschrijving. Daardoor splitsten we de groep in tweeën en gaven parallel twee trainingen aan elk een enthousiaste groep van deelnemers, geassisteerd door co-trainers.

PROOST! Op naar de volgende 5 jaar!!